Standardy Ochrony Małoletnich

Plik w wersji do pobrania znajduje się TUTAJ.

Skrócona wersja znajduje się TUTAJ.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Konopnickiej w Opolu

 

Niniejszy dokument ma na celu wdrożenie procedur i zasad postępowania dotyczących bezpieczeństwa małoletnich w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Konopnickiej w Opolu oraz realizację obowiązku prawnego dotyczącego wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (art. 22b i art. 22c ustawy z  28.07.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 poz. 1606).

ROZDZIAŁ I

Podstawowe pojęcia

§1

 

  1. Personelem jest osoba zatrudniona w szkole na podstawie umowy o pracę, zlecenia, mianowania bądź inna osoba, której powierzono wykonywanie czynności (w tym: min. zleceniobiorcy, wolontariusze, stażyści, praktykanci).
  2. Małoletnim/ dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  3. Osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie to wyznaczony przez Dyrektora PLO nr II w Opolu (dalej: Dyrektor) pracownik sprawujący nadzór nad zasadami korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedurami ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w sieci.
  4. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich to wyznaczony przez Dyrektora szkoły pracownik (wicedyrektor) sprawujący nadzór nad monitorowaniem przestrzegania standardów ich wdrażanie oraz realizację w szkole.
  5. Osoba odpowiedzialna za ochronę małoletniego to pedagog, który odpowiada za przyjmowanie zgłoszeń i procedowanie ich zgodnie z przyjętymi w szkole zasadami oraz prowadzenie dokumentacji w postaci kart interwencji.
  6. Osoba odpowiedzialna za udzielenie wsparcia małoletniemu to psycholog, który przygotowuje plan wsparcia dla małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia i dba o jego realizację zgodnie z przyjętymi w szkole zasadami.
  7. Krzywdzenie małoletniego to każde zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej bądź społeczności, które ma szkodliwy wpływ na zdrowie, rozwój fizyczny lub psychospołeczny małoletniego[1]. Krzywdzenie małoletniego może przybrać formę: przemocy fizycznej, przemocy psychicznej, wykorzystywania seksualnego, zaniedbania.
  8. Przemoc fizyczna to celowe użycie siły fizycznej, którego efektem jest lub z dużym prawdopodobieństwem może być szkoda dla zdrowia, życia, rozwoju i godności małoletniego np. bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami itp.
  9. Przemoc psychiczna to szkodliwa interakcja pomiędzy małoletnim a inną osobą, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania, m.in.: niedostępność emocjonalna, okazywanie wrogości, umniejszanie, wyśmiewanie, straszenie nieuwzględnianie indywidualności małoletniego i granic psychicznych pomiędzy opiekunem/rodzicem a małoletnim itp.
  10. Wykorzystywanie seksualne to zaangażowanie małoletniego w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, naruszająca prawo i obyczaje danego społeczeństwa. Z wykorzystywaniem seksualnym mamy do czynienia wtedy, gdy występuje ona pomiędzy małoletnim a dorosłym lub małoletnim i innym małoletnim, w sytuacji zależności, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w stosunku opieki, zależności, władzy. Celem takiej aktywności jest zaspokojenie potrzeb jednej Aktywność taka może obejmować:
    • nakłanianie lub zmuszanie małoletniego do udziału w jakichkolwiek prawnie zabronionych czynnościach seksualnych;
    • wykorzystywanie małoletniego do prostytucji lub innych nielegalnych praktyk seksualnych;
    • wykorzystywanie małoletniego do produkcji przedstawień i materiałów pornograficznych[2].
  11. Zaniedbanie obejmuje zarówno pojedyncze sytuacje, jak i schemat, w którym rodzic/opiekun lub inny członek rodziny nie zapewnienia, mimo iż może, odpowiednich warunków rozwoju i dobrego samopoczucia. Może to dotyczyć takich obszarów jak, m.in. zdrowie, edukacja, rozwój emocjonalny, odżywianie, schronienie i bezpieczne warunki życia[3].
  12. Przemoc rówieśnicza to wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą jednostek lub przyczyniające się do fizycznej, a także psychicznej szkody osoby, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.

 

ROZDZIAŁ II

Zasady weryfikacji personelu

§2

 

  1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub dopuszczeniem do działalności związanej z kontaktem z małoletnimi Dyrektor szkoły, realizuje obowiązki określone w 21 ustawy z 13.05.2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560).
  2. Dyrektor szkoły uzyskuje informacje, czy dane osoby, z którą ma być nawiązana współpraca, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. W tym celu osoba ubiegająca się o nawiązanie współpracy uzupełnia Załącznik nr 1.
  3. Osoba, z którą ma być nawiązana współpraca, przedkłada Dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  4. Osoba, z którą ma być nawiązana współpraca, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, przedkłada informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  5. Osoba, z którą ma być nawiązana współpraca, składa Dyrektorowi szkoły oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa (Załącznik nr 2) oraz jednocześnie przedkłada Dyrektorowi szkoły informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  6. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w pkt. 4-5, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 1, składa Dyrektorowi szkoły oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w 189a i art. 207  Kodeksu karnego oraz w ustawie  z 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939) oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi (Załącznik nr 3).
  7. Oświadczenia, o których mowa w pkt. 5 i 7, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  8. Sprawdzenie osoby, z którą ma być nawiązana współpraca zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, Dyrektor szkoły dokumentuje poprzez utrwalenie w formie wydruku i załączenie do akt osobowych pracownika albo dokumentacji osoby, z którą ma być nawiązana współpraca.

 

ROZDZIAŁ III

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem a małoletnim

§3

 

  1. Zadaniem personelu szkoły jest kierowanie się dobrem małoletniego, podejmowanie wszystkich działań w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawnymi – w tym obowiązkiem ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, a w szczególności:
    • szanowanie godność małoletniego, uznawanie jego praw oraz pozwalanie na wyrażanie jego własnych poglądów;
    • traktowanie indywidualnie każdego małoletniego oraz zwracanie uwagi na jego potrzeby;
    • bycie obiektywnym, sprawiedliwym i cierpliwym;
    • słuchanie i udzielanie małoletnim odpowiedzi adekwatnych do wieku;
    • szanowanie prawa dziecka do prywatności.
  2. Niedozwolone, aby personel przejawiał wobec małoletnich jakichkolwiek zachowania przemocowe, naruszające ich prawa lub dobra osobiste, sprzeczne z szeroko rozumianym dobrem i interesem małoletniego, zarówno w trakcie jego przebywania na terenie szkoły jak również poza jej terenem, a w szczególności:
    • będących okazywaniem wobec małoletniego braku szacunku;
    • narażających małoletniego na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub życia;
    • naruszające godność małoletniego, dyskryminujące małoletniego ze względu na płeć, rodzinę lub miejsce pochodzenia, wyznanie, orientację seksualną czy poglądy polityczne, czy z jakichkolwiek innych powodów;
    • będących przekroczeniem nietykalności fizycznej małoletniego lub jego seksualności;
    • powodujące szkody na zdrowiu fizycznym lub psychicznym małoletniego;
    • istotnie naruszające jego prywatność lub wzbudzające w nim poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, stosowanych zarówno w formie jawnej lub ukrytej, bezpośredniej czy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
    • polegających na używaniu wobec małoletniego wymagań lub treści nieadekwatnych do jego wieku lub sytuacji;
    • ujawniających jakiekolwiek informacje o małoletnim osobom nieuprawnionym, w tym innym uczniom lub ich rodzicom, dotyczących wszystkich wrażliwych obszarów funkcjonowania małoletniego w szczególności: jego sytuacji rodzinnej, zdrowotnej, ekonomicznej, prawnej, czy wizerunku;
    • sprzyjających demoralizacji małoletniego m.in. stosowania w obecności małoletnich wulgaryzmów, alkoholu, narkotyków lub innych środków psychoaktywnych lub udostępniania małoletnim wyrobów tytoniowych, alkoholu, narkotyków lub innych środków psychoaktywnych;
    • mogących być oznaką lub przyczyną braku bezstronności wobec małoletniego, w tym czerpaniem korzyści majątkowych z relacji z małoletnim lub jego rodziną.
  3. Podstawowym kanałem kontaktowania się z małoletnimi w sprawach służbowych poza godzinami pracy jest dziennik elektroniczny.

 

ROZDZIAŁ IV

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi

§4

 

  1. Zachowania małoletnich wobec siebie nie mogą naruszać obowiązujących przepisów prawnych.
  2. W relacjach pomiędzy małoletnimi/ uczniami zabrania się przede wszystkim:
  • wszelkich przejawów przemocy fizycznej i seksualnej w tym:
    1. bicia, popychania, szarpania, przypalania, szturchania, kopania itp.,
    2. niszczenia przedmiotów należących do małoletniego,
    3. przymuszania do czynności o charakterze seksualnym,
    4. zmuszania do innych niewłaściwych zachowań wbrew woli małoletniego;
  • wszelkich przejawów przemocy psychicznej w tym:
    1. wyśmiewania, poniżania i ubliżania (zarówno w formie kontaktu bezpośredniego jak i pośredniego),
    2. grożenia, zastraszania, szantażowania,
    3. izolowania i wykluczania z grupy;
  • wszelkich przejawów cyberprzemocy w tym:
    1. naruszania dobrego imienia małoletniego z wykorzystaniem jego wizerunku w sieci,
    2. obraźliwych komentarzy w sieci pod adresem małoletniego,
    3. bez zgody małoletniego produkowania lub udostępniania innym za pomocą cyfrowych technologii zdjęć, filmów ośmieszających małoletniego i publikowanie ich w sieci, także modyfikowania treści z udziałem małoletniego,
    4. podszywania się za małoletniego w sieci i tworzenia treści w jego imieniu,
    5. nakłaniania innych użytkowników technologii cyfrowych do określonych działań na szkodę małoletniego (np. wykluczania go z grupy, hejtowania, udostępniania szkalujących treści),
    6. wykorzystania wizerunku (np. zdjęcia) małoletniego w sieci bez zgody opiekuna prawnego dziecka;
  • innych działań naruszających prawa małoletniego lub jego dobra osobiste w tym:
    1. narażających małoletniego na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
    2. naruszających jego godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
    3. powodujących szkody na jego zdrowiu fizycznym lub psychicznym wywołujące u niego cierpienie lub krzywdę,
    4. istotnie naruszających jego prywatność lub wzbudzające w nim poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  • działań narażających na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub życia w tym posiadanie, podawanie lub udostępnianie niedozwolonych substancji psychoaktywnych, alkoholu, nikotyny, dopalaczy, e-papierosów itp.

 

ROZDZIAŁ V

 Ogólne zasady podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka oraz osoby odpowiedzialne za podejmowanie interwencji

§5

 

  1. Interwencja, to reakcja na ujawnione lub podejrzewane krzywdzenie małoletniego, której celem jest ochrona małoletniego poprzez zaprzestanie krzywdzenia i zapewnienia mu bezpieczeństwa. Zakłada podejmowanie działań zgodnie z najlepszym interesem dziecka i współpracę osób zaangażowanych w ochronę krzywdzonego małoletniego. Przepisy prawa zawierają ramowe schematy postępowania interwencyjnego, jednak każda sytuacja jest inna. Podejmując interwencję należy wziąć pod uwagę wyjątkowość każdego przypadku i konieczność dostosowania się do jego specyfiki.
  2. Interwencja może przybrać formę:
  • interwencji wewnętrznej – działania podejmowane w celu zatrzymania krzywdzenia i pomocy małoletniemu z wykorzystaniem wewnętrznych zasobów szkoły lub
  • interwencji zewnętrznej (prawnej) – powiadomienie organów i służb o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.
    1. Interwencja prawna może być realizowana w ramach ścieżek: karnej, cywilnej lub procedury Niebiskie Karty.
    2. Każdy członek personelu, który zauważy lub podejrzewa, że małoletni jest krzywdzony ma obowiązek skutecznie zareagować – przekazać informację o zaobserwowanym zdarzeniu w formie notatki służbowej (Załącznik nr 4) osobie odpowiedzialnej za ochronę dziecka w szkole.
    3. Osoba odpowiedzialna za ochronę małoletniego w szkole do udziału w interwencji może zaprosić specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów.
    4. Osoba odpowiedzialna za ochronę małoletniego lub inna wyznaczona osoba posiadająca doświadczenie i umiejętności prowadzenia rozmów interwencyjnych z małoletnim przeprowadza rozmowę z małoletnim, osobą, która przygotowała notatkę służbową lub innymi członkami personelu, którzy mogą mieć wiedzę na temat opisanych zdarzeń, jeżeli potrzebuje dodatkowych informacji do oceny sytuacji i podjęcia adekwatnych działań.
    5. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, szkoła składa na policję zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
    6. W przypadku zagrożenia dobra małoletniego, szkoła składa wniosek do właściwego sądu opiekuńczego o wgląd w sytuację rodzinną dziecka.
    7. W przypadku podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego, szkoła rozpoczyna procedurę Niebieskiej Karty i przekazuje wypełniony formularz NK-A do właściwego Zespołu Interdyscyplinarnego.
    8. O obowiązku zgłoszenia przez szkołę podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (organy ścigania, sąd opiekuńczy, Zespół Interdyscyplinarny) należy poinformować rodziców/opiekunów dziecka. Jeżeli poinformowanie rodzica/opiekuna dziecka jest sprzeczne z dobrem małoletniego lub niemożliwe, odstępuje się od tego obowiązku.
    9. Podstawą udzielania pomocy krzywdzonemu małoletniemu jest zapewnienie mu bezpieczeństwa, najlepiej we współpracy z rodzicami o ile ta współpraca jest zgodna z dobrem dziecka i leży w jego najlepiej pojętym interesie.
    10. Działania interwencyjne są prowadzone lub koordynowane przez osobę odpowiedzialną za ochronę małoletniego.
    11. Pisma inicjujące interwencję prawną są podpisywane przez Dyrektora szkoły.
    12. Zasadą udzielania pomocy krzywdzonemu małoletniemu przez szkołę jest współpraca zespołowa.

 

ROZDZIAŁ VI

Typy i szczegółowe zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego.

§6

 

  1. Interwencję wewnętrzną prowadzi się w sytuacji, gdy:
  • nie występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa małoletniego;
  • zachodzi potrzeba zebrania większej ilości informacji na temat dziecka i jego sytuacji;
  • zachodzi potrzeba dostarczenia rodzicom informacji o zjawisku przemocy, konsekwencjach (w tym prawnych), planowanych działaniach oraz możliwości otrzymania pomocy;
  • zachodzi duże prawdopodobieństwo, że rodzic wykaże gotowość współpracy.
    1. Najważniejsze elementy interwencji wewnętrznej to:
  • zorganizowanie spotkania z rodzicami/opiekunami w celu wyjaśnienia sprawy;
  • ustalenie zasad postępowania;
  • spisanie z rodzicami/opiekunami notatki ze spotkania, w której w sposób wyraźny określi się zasady współpracy w celu udzielenia pomocy małoletniemu (Załącznik nr 6).

 

§7

 

  1. Interwencja zewnętrzna dotyczy podejrzenia przemocy domowej.
  2. Zgodnie z 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2024 r. poz. 424 z późn. zm.), pod pojęciem przemocy domowej należy rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
  • narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia;
  • naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną;
  • powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę;
  • istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
    1. Przez osobę doznającą przemocy domowej, należy także rozumieć małoletniego będącego świadkiem przemocy domowej.
    2. W sytuacji uzasadnionego podejrzenia, że przemoc w rodzinie dotyczy małoletniego, należy wszcząć procedurę Niebieskie Karty (NK). Rozpoczęcie procedury NK następuje poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta–A.

 

§8

 

  1. Interwencja zewnętrzna w przypadku zagrożenia dobra dziecka.
  2. Podstawę interwencji cywilnej w sytuacji zagrożenia dobra dziecka stanowi 572 ustawy z 17.11.1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 1550).
  3. Podjęcie interwencji cywilnej poprzez poinformowanie sądu opiekuńczego umożliwia rozpoczęcie przez sąd postępowania sprawdzającego i ewentualną ingerencję we władzę rodzicielską poprzez wydanie zarządzeń zabezpieczających małoletniego i jego potrzeby.
  4. Interwencję cywilną podejmuje się poprzez złożenie wniosku o wgląd w sytuację rodzinną do właściwego sądu opiekuńczego.

 

§9

 

  1. Interwencja zewnętrzna w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka.
  2. Podstawę interwencji karnej w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka stanowi 304 ustawy z 6.06.1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 37 z późn. zm.) oraz art. 240  ustawy z 6.06.1997 r. – Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 17 z późn. zm.).
  3. Złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa umożliwia rozpoczęcie postępowania karnego i podjęcie działań przez organy ścigania.
  4. W sytuacji gdy podejrzenie popełnienia przestępstwa dotyczy osoby z personelu szkoły, osoba odpowiedzialna za ochronę małoletniego niezwłocznie informuje Dyrektora szkoły. W sytuacji gdy podejrzenie popełnienia przestępstwa dotyczy Dyrektora szkoły, informowany jest wicedyrektor szkoły.
  5. W sytuacji gdy podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego dotyczy osoby odpowiedzialnej za ochronę małoletniego w danej szkole osoba, której ujawniono podejrzenie krzywdzenia albo która zaobserwowała podejrzenie krzywdzenia ,zobowiązana jest sporządzić i przekazać notatkę służbową bezpośrednio do Dyrektora szkoły.

 

§10

 

  1. Interwencja zewnętrzna w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka.
  2. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego lub zdrowie jest bezpośrednio zagrożone należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby, dzwoniąc pod numer 112. Wezwania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu. Karta interwencji (Załącznik nr 5) jest wypełniana w dalszej kolejności.
  3. O interwencji należy niezwłocznie poinformować Dyrektora szkoły.

 

§11

 

  1. Interwencja w przypadku podejrzenia przemocy rówieśniczej.
  2. W przypadku podejrzenia przemocy rówieśniczej małoletniego wobec innego małoletniego, należy w pierwszej kolejności przeprowadzić rozmowę z dzieckiem doświadczającym krzywdzenia, a następnie dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie.
  3. Po rozeznaniu sprawy, należy spotkać się oddzielenie z rodzicami/opiekunami krzywdzonego małoletniego oraz rodzicami/opiekunami małoletniego, który dopuścił się krzywdzenia. .
  4. Rozmowy wskazane w pkt. 2. i 3. powinny być przeprowadzane oddzielnie. Rozmowy prowadzi osoba odpowiedzialna za ochronę małoletniego lub inna wyznaczona osoba;
  5. W sytuacji gdy inni uczniowie mogą mieć wiedzę o podejrzewanym krzywdzeniu, należy z nimi porozmawiać, zapewniając bezpieczne warunki rozmowy oraz dbając o swobodę wypowiedzi. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego doświadczającego krzywdzenia.
  6. W trakcie rozmów należy upewnić się, że małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego małoletniego sam nie jest krzywdzony przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych, bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności, należy podjąć interwencję także w stosunku do tego małoletniego.
  7. Ustalenia z rozmów są spisywane na karcie interwencji.
  8. Dla małoletniego doświadczającego krzywdzenia oraz dla małoletniego podejrzewanego o krzywdzenie sporządza się oddzielne karty interwencji.
  9. Dla małoletniego, który dopuścił się krzywdzenia, należy opracować plan naprawczy, celem zmiany zachowań niepożądanych. Plan najlepiej opracować, angażując do współpracy rodziców małoletniego, o ile jest to możliwe i zgodne z dobrem dziecka.
  10. Dla małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, należy opracować plan pomocy, włączając działania mające na celu zapewnienie mu bezpieczeństwa, w tym izolacji od źródła zagrożenia.
  11. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni, a jego zachowanie stanowi czyn zabroniony, poza rodzicami/opiekunami prawnymi, należy poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie o podejrzeniu demoralizacji lub popełnienia czynu zabronionego przez nieletniego.
  12. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest osoba pełnoletnia lub odpowiadająca na zasadach określonych w art. 10 Kodeksu karnego, a jej zachowanie stanowi czyn zabroniony, wówczas poza rodzicami/opiekunami prawnymi należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji.

 

§12

 

  1. Interwencja w sytuacji ujawnienia treści nielegalnych, szkodliwych lub nieodpowiednich do wieku związanych z korzystaniem z Internetu.
  2. W przypadku zgłoszenia dotyczącego ujawnienia treści nielegalnych, szkodliwych lub nieodpowiednich do wieku, związanych z korzystaniem z Internetu należy:
    • powiadomić rodziców/opiekunów małoletniego pokrzywdzonego i małoletniego udostępniającego treści;
    • zdarzenie zarejestrować na karcie interwencji, przeanalizować oraz odpowiednio udokumentować np. jeżeli jest to możliwe zabezpieczając treść ujawnionych materiałów;
    • powiadomić policję/sąd rodzinny w przypadku podejrzenia popełnienia czynu zabronionego;
    • przygotować plan pomocy dla pokrzywdzonego małoletniego.

 

ROZDZIAŁ VII

Wsparcie małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

§13

 

  1. Osoba odpowiedzialna za udzielanie wsparcia małoletniemu ma za zadanie:
  • opracować plan pomocy małoletniemu;
  • w sytuacji gdy małoletni wymaga wsparcia na zewnątrz, przekazuje rodzicom/opiekunom wskazówki o rodzajach wymaganego wsparcia i informuje o możliwościach poszukiwania pomocy;
  • współpracować ze specjalistami udzielającymi wsparcia.

 

ROZDZIAŁ VIII

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

§14

 

  1. Szkoła ma dostęp do Internetu w ramach programu Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, który gwarantuje bezpieczeństwo użytkowników m.in. poprzez wykrywanie i blokowanie szkodliwego oprogramowania oraz treści nielegalnych lub potencjalnie niebezpiecznych.
  2. W ramach procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci opiekun IT (administrator) oraz opiekunowie sal informatycznych są odpowiedzialni jest za zabezpieczenie profesjonalnym oprogramowaniem wszystkich urządzeń w placówce z dostępem do Internetu, przed dostępem małoletnich do niebezpiecznych treści.
  3. Zabezpieczeniami mają być objęte wszystkie urządzenia, za pośrednictwem których dzieci przebywające na terenie szkoły, zarówno podczas zajęć lekcyjnych jak i pozalekcyjnych, mają dostęp do sieci Internet.
  4. Zabezpieczenia, o których mowa w pkt 1 powinny być w miarę możliwości jak najnowsze i systematycznie aktualizowane. Za ich aktualizację odpowiadają osoby wskazane w ustępie 1.
  5. Administrator sieci, a w salach informatycznych opiekunowie tychże sal, monitorują ją w sposób umożliwiający wykrycie i wskazanie osoby odpowiedzialnej za ewentualne naruszenie bezpieczeństwa korzystania z sieci.
  6. W pomieszczeniu, w którym znajdują się urządzenia z dostępem do Internetu, z których korzystają małoletni, musi przebywać za każdym razem pracownik szkoły.
  7. Nauczyciel informatyki, regularnie informuje małoletnich korzystających z tych urządzeń o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

 

ROZDZIAŁ IX

Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich

§15

 

  1. Realizacja Standardów Ochrony Małoletnich jest regularnie monitorowana.
  2. Osoba wyznaczona przez Dyrektora szkoły ma obowiązek co najmniej raz na dwa lata dokonywać oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
  3. Wnioski z przeprowadzonej oceny są pisemnie dokumentowane, a niniejszy dokument w przypadku stwierdzenia takiej konieczności modyfikowany.
  4. Wnioski z przeprowadzonej oceny obejmują również identyfikację potrzeb szkoleniowych personelu i małoletnich.

 

ROZDZIAŁ X

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

§16

 

  1. Za przeszkolenie personelu do stosowania standardów odpowiada osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich.
  2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich, realizując zadanie określone w ust. 1, ma przede wszystkim:
  • udostępnić wszystkim członkom personelu dokument Standardy Ochrony Małoletnich;
  • przeprowadzić przynajmniej raz na dwa lata szkolenia dla wszystkich członków personelu ze stosowania w praktyce dokumentu Standardy Ochrony Małoletnich;
  • odebrać od wszystkich członków personelu oświadczenia o zapoznaniu się z dokumentem Standardy Ochrony Małoletnich oraz zobowiązaniem do jego przestrzegania (Załącznik nr 7);
  • prowadzenie dla nowych członków personelu szkoleń na temat Standardów Ochrony Małoletnich stosowanych w szkole.

 

ROZDZIAŁ XI

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

§17

 

  1. Niniejszy dokument z dniem jego przyjęcia zostaje udostępniony na stronie internetowej szkoły pod adresem www.lo2.opole.pl.
  2. Niniejszy dokument z dniem jego przyjęcia zostaje udostępniony w powszechnie dostępnym miejscu szkoły na korytarzu przy gabinecie pedagogów.
  3. Niniejszy dokument został również przygotowany w wersji skróconej, zrozumiałej dla małoletnich.

 

ROZDZIAŁ XII

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

§18

 

  1. Ujawnione lub zgłoszone incydenty i zdarzenia zagrażające dobru małoletniego są dokumentowane z wykorzystaniem karty interwencji.
  2. Rejestr interwencji wraz z kartami interwencji jest prowadzony w formie papierowej.
  3. Dostęp do rejestru interwencji oraz kart interwencji posiada Dyrektor szkoły, psycholog, pedagog, osoba odpowiedzialna za ochronę małoletniego, osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich oraz osoby upoważnione przez Dyrektora szkoły.

§19

 

Postanowienia końcowe

  1. Niniejszy dokument wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia.
  2. Wszelkie zmiany dokumentu wymagają formy pisemnej.

 

Załącznik nr 1

………………., …………………………………..

(miejscowość , data)

 

Dane niezbędne do przeprowadzenia weryfikacji w Krajowym Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle seksulanym 

 

W związku z planowanym moim zatrudnieniem na stanowisku, które zgodnie z art. 21  ust. 1 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich z dnia 13 maja 2016 roku (Dz. U. z 2023 r. poz. 560), wymaga weryfikacji w Krajowym Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym, w celu uzyskania potwierdzenia o niekaralności za przestępstwa na tle seksualnym poniżej, przekazuję swoje dane osobowe, niezbędne do uzyskania potwierdzenia o niekaralności*

Pierwsze imię:……………………………………………………………………………………………

Nazwisko:.……………………………………………………………………………………………….

PESEL:……………………………………

Nazwisko rodowe:………………………………………………………………………………………

Imiona rodziców:………………………………………………………………………………….…….

Data urodzenia:…………………………………………………………………………………………

 

…………………………………..
czytelny podpis

*-Podstawa prawna:

art. 21 ust. 1 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich z dnia 13 maja 2016 roku (tj Dz. U. z 2023r. poz.1304,1606 z poźn zm)

 

 

Załącznik nr 2

 

 

…………………………, dnia ……………. r.

OŚWIADCZENIE

o krajach zamieszkania

Realizując obowiązek wynikający z art.21 ust. 5 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560), oświadczam, że:

 

w okresie ostatnich 20 lat[4]:

 

  • zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska lub państwo obywatelstwa:
  1. ……………………………………………………………………………………………………………….
  2. ……………………………………………………………………………………………………………….

 

  • nie zamieszkiwałam/em w innych niż Rzeczypospolita Polska lub państwo obywatelstwa.

 

 

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

 

…………………………………………

(podpis)

 

 

Załącznik nr 3

 

………………………., dnia ……………. r.

OŚWIADCZENIE

o niekaralności

Ja niżej podpisana/ny:

……………………………………………………………………………………………………………

(Imię i nazwisko)

 

oświadczam, że prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w art. 21 ust. 4-6 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560), a do złożenia której jestem zobowiązany, nie przewiduje jej sporządzenia lub w państwie nie prowadzi się rejestru karnego.

Oświadczam, że nie była/em prawomocnie skazana/ny w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17), w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. 2023 r. poz. 1939) oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła/łem się takich czynów zabronionych, oraz nie ma wobec mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

…………………………………………….

(podpis)

 

 

Załącznik nr 4

.                                                                                              ………………………, dnia ……………. r.

 

NOTATKA SŁUŻBOWA

 

 

Nauczyciel, funkcja …………………………………………………………………………………..

 

Data zdarzenia: ……………………………………………………………………………………………………………………..………

 

Osoby uczestniczące w zdarzeniu: ……………………………………………………………………………………………………………………..……….

 

…………………………………………………………………………………………………………….………………

 

Krótki opis sytuacji (zdarzenia):

 

…………………………………………………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………………………………….……………….

 

…………………………………………………………………………………………………………….…………….…

 

…………………………………………………………………………………………………………….………….……

 

Wnioski, ustalenia:

 

……………………………………………………………………………………………..…………………………

 

…………………………………………………………………………………………………………….………………

 

…………………………………………………………………………………………………………….………………

 

Działania, kroki podjęte przez nauczyciela:

 

…………………………………………………………………………………………………………..…………………

 

…………………………………………………………………………………………………………….………………

 

…………………………………………………………………………………………………………….………………

 

 

 

……………………………………..

Data i podpis

 

 

Załącznik nr 5

Karta interwencji w przypadku zastosowania procedury podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego

 

1. Data i miejsce założenia karty
2. Małoletni, wobec którego zachodzi podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie.  

 

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego:
4. Data podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, miejsce.
5. Osoba/osoby podejrzane o krzywdzenie lub krzywdzące małoletniego.
6. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
7. Osoby i instytucje, które zostały powiadomione, w tym formy interwencji m.in.: powiadomienie pomocy społecznej, policji, sądu rodzinnego, uruchomienie procedury Niebieskiej Karty).

 

Data

 

Działanie

 

8. Data i opis udzielonej pomocy, formy otoczenia opieką małoletniego bezpośrednio po stwierdzeniu lub podejrzeniu incydentu, w tym we współpracy z koordynatorem, wychowawcą i nauczycielami specjalistami (psychologiem, pedagogiem, pedagogiem specjalnym wg potrzeb małoletniego), informacje o ewentualnym powiadomieniu pogotowia, policji, stwierdzeniu konieczności badania lekarskiego.

 

Data

 

Działanie

 

9. Informacja ze spotkania z rodzicami.

 

Data

 

Działanie

 

Szczegóły w notatce ze spotkania
10.Plan pomocy psychologiczno-pedagogicznej/ plan naprawczy (małoletniemu, jego rodzicom, innym uczniom – jeżeli byli np. świadkami incydentu) zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi, informacja o zgodnie rodziców na udzielanie ww. formy pomocy małoletniemu. Działania w przypadku braku współpracy ze strony rodziców.

 

Data

 

Działanie

 

11. Informacje na temat efektów podjętych interwencji, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi oraz pomocy udzielonej uczniowi przez jednostkę (dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym efektywność jej udzielania należy przechowywać w indywidualnej teczce ucznia).

 

Data

 

Działanie

 

12. Imiona i nazwiska oraz czytelne podpisy osób sporządzających protokół.

 

 

 

 

Załącznik nr 6

 

 

 

Notatka ze spotkania

 

Data i miejsce spotkania
Nazwa instytucji
Uczestnicy imię i nazwisko pedagoga

imię i nazwisko psychologa

imię i nazwisko pracownika zgłaszającego incydent

imiona i nazwiska rodziców małoletniego

Opis zgłoszonego incydentu  
Opis sytuacji małoletniego  
Zaproponowane sposoby wsparcia  
Planowane działania reagujące na sytuację  
Podpisy podpisy wszystkich uczestników spotkania

 

 

Załącznik nr 7

 

Opole, dn. ………………..

 

………………………………..

Imię i nazwisko

………………………………..

Stanowisko

 

 

 

 

OŚWIADCZENIE

 

 

Oświadczam, że zapoznałem się ze STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Konopnickiej w Opolu i obowiązuje się do ich przestrzegania.

 

 

 

………………………………………

( podpis pracownika)

 

 

 

 

 

 

[1] Definicja krzywdzenia dziecka sformułowana przez Światową Organizację Zdrowia

[2] Definicja wykorzystywania seksualnego sformułowana przez Światową Organizację Zdrowia.

[3] Definicja za J. Włodarczyk, Przemoc wobec dzieci i zaniedbanie dzieci (w:) Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, Warszawa 2022, s. 240.

 

[4] Proszę wstawić X we właściwym kwadracie.

Skip to content