Program Wiedza Edukacja Rozwój

Uczyć się, aby żyć wspólnie, aby działać,

aby wiedzieć, aby być.”  

Jacques Delors o czterech filarach edukacji 

Projekt ”Uczyć się, aby żyć wspólnie,” skierowany do uczniów Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr II im. Marii Konopnickiej w Opolu urodzonych w latach 2005/2006 zakładał 10-dniową mobilność do Malagi w Hiszpanii. Udział w nim wzięło 16 osób wyłonionych w procesie rekrutacji oraz 3 nauczycieli. Wizyta odbyła się w dniach 12 – 22 lutego 2022 roku.  

Projekt miał na celu wzrost kompetencji kluczowych i społeczną aktywizację uczestników, miał również wesprzeć uczniów w rozwoju zawodowym poprzez współpracę międzynarodową i wzajemne czerpanie inspiracji z doświadczeń razem z uczniami i nauczycielami z hiszpańskiej szkoły Escuelas Ave María z Malagi.  

W roku szkolnym 2021/2022 uczestnicy przeszli proces przygotowań do wyjazdu, natomiast po powrocie z Malagi miało miejsce podsumowanie projektu i promocja wypracowanych rezultatów.  

Przedsięwzięcie pokazało uczniom sposoby pracy, ukierunkowania i przygotowania do podjęcia studiów wyższych w szkole działającej w innym kraju europejskim. Ponadto zapoznali się oni z warunkami życia, elementami kultury oraz funkcjonowaniem w środowisku lokalnym młodzieży w tym samym wieku. 

Uczestnicy projektu, wybrani w procesie rekrutacji uczestniczyli w przygotowaniach w zakresie języka angielskiego, hiszpańskiego z elementami kultury oraz ze stosowania różnorodnych technologii do prezentowania treści. Przeszli także przygotowanie organizacyjno – programowe. Mieli również wpływ na ostateczny jego kształt i zostali zaangażowani w opracowanie własnych zajęć, które przeprowadzili w trakcie mobilności.     

Uczniowie, pracując w czterech grupach, stworzyli między innymi:     

 – Indywidualne autoprezentacje multimedialne w aplikacji Sway, które zostały wysłane do uczniów hiszpańskich przed spotkaniem;   

 – Prezentacje multimedialne w aplikacji Canva na temat systemu edukacji i rozwoju zawodowego w Polsce, które zostały zaprezentowane na miejscu;    

 – Prezentacje multimedialne w programie Power Point na temat naszego kraju, miasta i szkoły, które również zostały przedstawione w Maladze;   

 – Filmiki kulinarne, które zostały wykorzystane do wspólnego gotowania w szkole goszczącej;

– Vlog przygotowany, przez każdą z grup, przedstawiający relację z pobytu.

Wszystkie materiały zostały opracowane w języku angielskim  i są dostępne w zakładce „PRACE UCZNIÓW”

W trakcie mobilności uczniowie z Polski przeprowadzili przygotowane przez siebie zajęcia. Część z nich była przygotowana razem z Hiszpanami przy użyciu nowoczesnych technologii.

 Uczniowie działali w małych grupach, w których mieli okazję wykazać się samodzielnością, kreatywnością i zaangażowaniem.  

W trakcie trwania mobilności współorganizowali część zajęć z rówieśnikami z Hiszpanii. Efektem tych zajęć jest prezentacja na temat systemów edukacji w obu krajach oraz różnic, które wynikają z różnorodności obu kultur. Jest to porównanie ukierunkowania ucznia szkoły ogólnokształcącej na wybór ścieżki kariery zawodowej. 

Do południa wszyscy spotykali się w szkole, gdzie nasi uczniowie mieli również możliwość m.in. uczestniczenia w lekcjach biologii, chemii, języka angielskiego oraz literatury hiszpańskiej.  

Nie obyło się bez zajęć sportowych, lekcji tańca flemenco. Dodatkową atrakcją było wspólne warsztaty kulinarne, podczas których zostało przygotowane typowo hiszpańskie danie – paella oraz polski deser – racuchy. 

W czasie trwania całego projektu, a przede wszystkim w trakcie mobilności, uczniowie nagrywali filmy wideo oraz robili zdjęcia na podstawie których, po powrocie do kraju stworzyli vloga [link] udostępnionego zarówno uczniom szkoły z Polski, jak i Hiszpanii. Vlog przedstawiający wspólnie wypracowane podczas mobilności rezultaty, jest naturalnym odzwierciedleniem kompetencji zdobytych przez nich podczas całego projektu. 

W trakcie wizyty w Maladze uczestnicy mieli okazję odkryć bogactwo kulturowe tego jakże ciekawego i jedynego w swoim rodzaju miasta rodzinnego Pabla Picassa, którego muzeum zwiedzili już pierwszego dnia pobytu. Oprócz tego zwiedzili również Muzea Sztuki Współczesnej CAC Malaga oraz Pompidou Malaga. 

 Miłośnicy architektury mieli okazję podziwiać szczególnie interesującą konstrukcję katedry „La Manquita” oraz zwiedzić ruiny zamku Gibralfaro oraz Alcazaba. 

   

 Zapaleni sportowcy uczestniczyli w zajęciach na otwartym morzu wiosłując tradycyjną, ośmioosobową łodzią. 

Jedną z atrakcji była także wycieczka do ostatniej twierdzy arabskiej, pięknego miasta Granada, gdzie oprócz zwiedzania miasta – twierdzy Alhambra, uczniowie spędzili niezapomniany czas pośród uliczek malowniczej dzielnicy Albaicín. 

 Natomiast ostatnie popołudnie w Maladze minęło na spacerach w ogrodzie botanicznym, gdzie uczniowie uczestniczyli w wyzwaniu – konkursie na najładniejszy kolaż. 

 

Po powrocie, na tablicy informacyjnej w naszej szkole uczniowie przygotowali wystawę zdjęć oraz najważniejszych wniosków wynikających z projektu. Ponadto przez kolejny miesiąc odbędzie się promowanie rezultatów projektu na spotkaniach z uczniami w naszej szkole. 

 

Uczniowie, pracując w czterech grupach, stworzyli między innymi:     

– Indywidualne autoprezentacje multimedialne w aplikacji Sway, które zostały wysłane do uczniów hiszpańskich przed spotkaniem:

Przejdź do Swaya

– Prezentacje multimedialne w aplikacji Canva na temat systemu edukacji i rozwoju zawodowego w Polsce, które zostały zaprezentowane na miejscu.

    – Prezentacje multimedialne w programie Power Point na temat naszego kraju, miasta i szkoły, które również zostały przedstawione w Maladze.

 

 – Filmiki kulinarne, które zostały wykorzystane do wspólnego gotowania w szkole goszczącej.   

GINGERBREAD COOKIES

RACUCHY

PLACKI ZIEMNIACZANE

PIEROGI

– Vlog przygotowany, przez każdą z grup, przedstawiający relację z pobytu.

Wszystkie materiały zostały opracowane w języku angielskim.

Skip to content