
„Uczyć się, aby żyć wspólnie, aby działać,
aby wiedzieć, aby być.”
Jacques Delors o czterech filarach edukacji
Projekt ”Uczyć się, aby żyć wspólnie,” skierowany do uczniów Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr II im. Marii Konopnickiej w Opolu urodzonych w latach 2005/2006 zakładał 10-dniową mobilność do Malagi w Hiszpanii. Udział w nim wzięło 16 osób wyłonionych w procesie rekrutacji oraz 3 nauczycieli. Wizyta odbyła się w dniach 12 – 22 lutego 2022 roku.
Projekt miał na celu wzrost kompetencji kluczowych i społeczną aktywizację uczestników, miał również wesprzeć uczniów w rozwoju zawodowym poprzez współpracę międzynarodową i wzajemne czerpanie inspiracji z doświadczeń razem z uczniami i nauczycielami z hiszpańskiej szkoły Escuelas Ave María z Malagi.
W roku szkolnym 2021/2022 uczestnicy przeszli proces przygotowań do wyjazdu, natomiast po powrocie z Malagi miało miejsce podsumowanie projektu i promocja wypracowanych rezultatów.
Przedsięwzięcie pokazało uczniom sposoby pracy, ukierunkowania i przygotowania do podjęcia studiów wyższych w szkole działającej w innym kraju europejskim. Ponadto zapoznali się oni z warunkami życia, elementami kultury oraz funkcjonowaniem w środowisku lokalnym młodzieży w tym samym wieku.
Uczestnicy projektu, wybrani w procesie rekrutacji uczestniczyli w przygotowaniach w zakresie języka angielskiego, hiszpańskiego z elementami kultury oraz ze stosowania różnorodnych technologii do prezentowania treści. Przeszli także przygotowanie organizacyjno – programowe. Mieli również wpływ na ostateczny jego kształt i zostali zaangażowani w opracowanie własnych zajęć, które przeprowadzili w trakcie mobilności.
Uczniowie, pracując w czterech grupach, stworzyli między innymi:
– Indywidualne autoprezentacje multimedialne w aplikacji Sway, które zostały wysłane do uczniów hiszpańskich przed spotkaniem;
– Prezentacje multimedialne w aplikacji Canva na temat systemu edukacji i rozwoju zawodowego w Polsce, które zostały zaprezentowane na miejscu;
– Prezentacje multimedialne w programie Power Point na temat naszego kraju, miasta i szkoły, które również zostały przedstawione w Maladze;
– Filmiki kulinarne, które zostały wykorzystane do wspólnego gotowania w szkole goszczącej;
– Vlog przygotowany, przez każdą z grup, przedstawiający relację z pobytu.
Wszystkie materiały zostały opracowane w języku angielskim i są dostępne w zakładce „PRACE UCZNIÓW”
W trakcie mobilności uczniowie z Polski przeprowadzili przygotowane przez siebie zajęcia. Część z nich była przygotowana razem z Hiszpanami przy użyciu nowoczesnych technologii.
Uczniowie działali w małych grupach, w których mieli okazję wykazać się samodzielnością, kreatywnością i zaangażowaniem.
W trakcie trwania mobilności współorganizowali część zajęć z rówieśnikami z Hiszpanii. Efektem tych zajęć jest prezentacja na temat systemów edukacji w obu krajach oraz różnic, które wynikają z różnorodności obu kultur. Jest to porównanie ukierunkowania ucznia szkoły ogólnokształcącej na wybór ścieżki kariery zawodowej.
![]() |
![]() |
Do południa wszyscy spotykali się w szkole, gdzie nasi uczniowie mieli również możliwość m.in. uczestniczenia w lekcjach biologii, chemii, języka angielskiego oraz literatury hiszpańskiej.
![]() |
![]() |
Nie obyło się bez zajęć sportowych, lekcji tańca flemenco. Dodatkową atrakcją było wspólne warsztaty kulinarne, podczas których zostało przygotowane typowo hiszpańskie danie – paella oraz polski deser – racuchy.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
W czasie trwania całego projektu, a przede wszystkim w trakcie mobilności, uczniowie nagrywali filmy wideo oraz robili zdjęcia na podstawie których, po powrocie do kraju stworzyli vloga [link] udostępnionego zarówno uczniom szkoły z Polski, jak i Hiszpanii. Vlog przedstawiający wspólnie wypracowane podczas mobilności rezultaty, jest naturalnym odzwierciedleniem kompetencji zdobytych przez nich podczas całego projektu.
W trakcie wizyty w Maladze uczestnicy mieli okazję odkryć bogactwo kulturowe tego jakże ciekawego i jedynego w swoim rodzaju miasta rodzinnego Pabla Picassa, którego muzeum zwiedzili już pierwszego dnia pobytu. Oprócz tego zwiedzili również Muzea Sztuki Współczesnej CAC Malaga oraz Pompidou Malaga.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Miłośnicy architektury mieli okazję podziwiać szczególnie interesującą konstrukcję katedry „La Manquita” oraz zwiedzić ruiny zamku Gibralfaro oraz Alcazaba.
![]() |
![]() |
Zapaleni sportowcy uczestniczyli w zajęciach na otwartym morzu wiosłując tradycyjną, ośmioosobową łodzią.
![]() |
![]() |
Jedną z atrakcji była także wycieczka do ostatniej twierdzy arabskiej, pięknego miasta Granada, gdzie oprócz zwiedzania miasta – twierdzy Alhambra, uczniowie spędzili niezapomniany czas pośród uliczek malowniczej dzielnicy Albaicín.
Natomiast ostatnie popołudnie w Maladze minęło na spacerach w ogrodzie botanicznym, gdzie uczniowie uczestniczyli w wyzwaniu – konkursie na najładniejszy kolaż.
![]() |
![]() |
Po powrocie, na tablicy informacyjnej w naszej szkole uczniowie przygotowali wystawę zdjęć oraz najważniejszych wniosków wynikających z projektu. Ponadto przez kolejny miesiąc odbędzie się promowanie rezultatów projektu na spotkaniach z uczniami w naszej szkole.
Uczniowie, pracując w czterech grupach, stworzyli między innymi:
– Indywidualne autoprezentacje multimedialne w aplikacji Sway, które zostały wysłane do uczniów hiszpańskich przed spotkaniem:
– Prezentacje multimedialne w aplikacji Canva na temat systemu edukacji i rozwoju zawodowego w Polsce, które zostały zaprezentowane na miejscu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
– Prezentacje multimedialne w programie Power Point na temat naszego kraju, miasta i szkoły, które również zostały przedstawione w Maladze.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
– Filmiki kulinarne, które zostały wykorzystane do wspólnego gotowania w szkole goszczącej.
GINGERBREAD COOKIES
RACUCHY
PLACKI ZIEMNIACZANE
PIEROGI
– Vlog przygotowany, przez każdą z grup, przedstawiający relację z pobytu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wszystkie materiały zostały opracowane w języku angielskim.