„Poznać i wdrożyć nowoczesne rozwiązania w edukacji włączającej”
Wyjazd do Francji w ramach programu Erasmus +
W dniach 30.11. – 07.12.2024r. w ramach projektu „Partnerstwo w Edukacji” programu Erasmus+ uczestniczyłam w mobilności organizowanej we Francji, w miastach Reims i Troyes . Celem wyjazdu było poznanie i wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w edukacji włączającej.
Przeżyłam niezapomnianą przygodę z dyrektorami i nauczycielami opolskich szkól, z którymi poznałam pracę wielu francuskich placówek oświatowych: Academie de Reims, Ecole du dr Billard, Ecole élémentaire Provençaux, Lycée Georges Brière, Institut National Supérieur du Professorat et de l’Education (INSPE), College Curie, Lycée Chrestien de Troyes, Ecoles du RPI Thennelières Laubressel Bouranton Dispositif EMILE niveau 2.
W ramach naszego pobytu we Francji odwiedziliśmy Akademię de Reims gdzie poznaliśmy organizację francuskiego systemu edukacji, zasady nadzoru pedagogicznego, sposób finansowania francuskiej oświaty, jak również przybliżono nam historię Reims. Mieliśmy także okazję obserwować zajęcia praktyczne uczniów w przyszkolnej restauracji, oraz wzięliśmy udział w warsztatach, które dotyczyły m.in.: finansowania i organizacji systemu oświaty we Francji, programów ekologicznych, projektów unijnych, systemów elektronicznych i wykorzystania AI w szkole, doskonalenia zawodowego nauczycieli.
W szkole podstawowej Ecole du Dr Billard w Reims przedstawiono nam zasady funkcjonowania systemu edukacji włączającej w regionie Marne. W ramach aktualnie wdrażanego programu ULISSE uczniowie są diagnozowani, a następnie kierowani do oddziałów specjalnych, w których naukę pobiera mała grupa uczniów lub na zajęcia realizowane w formie indywidualnej. Z czasem, w miarę zindywidualizowanych potrzeb i możliwości dziecka, jest ono włączane na poszczególne zajęcia do oddziałów ogólnodostępnych. Wraz z osiąganiem postępów przez dziecko ilość zajęć w klasie ogólnej stopniowo ulega zwiększeniu. W ramach programu ULISSE uczeń i jego rodzina otrzymują kompleksowe wsparcie.
W Liceum zawodowym w Reims odkrywaliśmy segmenty szkolne, w których odbywały się zajęcia praktyczne przygotowujące do wielu zawodów. Była tam m.in. cała linia technologiczna wykorzystywana w produkcji szampana. Oglądaliśmy urządzenia do produkcji brykietu i zwiedzaliśmy warsztaty elektrotechniczne oraz drukarskie.
W czwartek 5 grudnia 2024 r. udaliśmy się z wizytą do College Marie Curie z oddziałami sportowymi w Troyes, w którym uczy się prawie 900 uczniów. Szkoła, która ma także oddziały CEPAG – klasy dla uczniów z zaburzeniami psychomotorycznymi i intelektualnymi, jest jedną z nowocześniejszych placówek oświatowych w mieście i znajduje się w trudnej społecznie dzielnicy.
Potem udaliśmy się do Lycée Chrétien de Troyes. W asyście opiekuna projektów międzynarodowych tegoż liceum zwiedziliśmy szkołę, kładąc główny nacisk na kwestie związane z opieką psychomedyczną nad uczniami z zaburzeniami. Poznaliśmy system vie scolaire – system opieki i dyscyplinowania frekwencji uczniów oraz współpracy z rodzicami na każdym etapie życia szkolnego ich dzieci. Liceum posiada oddziały międzynarodowe – hiszpański i amerykański, w których uczniowie mogą zdawać maturę międzynarodową. Placówka prowadzi również wiele projektów współpracy ze szkołami w Europie, w tym z Polską.
Ostatni dzień spędziliśmy w przedszkolu i szkole podstawowej w gminie i miejscowości Thennelières we Francji. W gminie zlokalizowane są trzy placówki oddalone od siebie o około 2-3 km, do których uczęszczają dzieci w wieku od trzech do jedenastu lat. Realizowany jest tam program dwujęzyczności. Na poszczególnych etapach wdrażane są elementy nauki języka angielskiego dostosowane do wieku i możliwości dzieci.
Gościnność i otwartość gospodarzy przeszła nasze oczekiwania – wróciliśmy pełni podziwu przede wszystkim dla organizacji szkolnictwa integracyjnego i włączającego, które jest kompleksowo przemyślane i zaplanowane na najwyższym poziomie.